Uvažujete o tom, že nabídnete svou knihu e-bookovému nakladatelství? Zvažte nejdřív všechna pro a proti.
Jste nepublikovaný spisovatel nebo spisovatelka? Napsali jste celou knihu a opravdu ve svoje dílo věříte? Nepochybujete, že jste dobří a chcete se nějak prosadit? Takže začnete hledat na internetu. Hledáte nakladatelství, které nabízí možnost zaslání rukopisu. A najdete - najdete nakladatelství, které vydává e-booky. Slibuje, že když se bude vaše kniha dobře propadávat, vydá její tištěnou verzi. Už se ale nezmíní, že veškerou reklamu si musíte zajistit vy sami. A v tom bývá ten nejčastější háček.
V moderní době, ve které se čtečky stávají přímými konkurenty papírových knih, zažívají elektronické knihy obrovský boom. Vydavatele to nic nestojí, stačí text hodit do správného formátu a začít prodávat. To dává šanci spoustě autorů i malých nakladatelství. Přestože se to může zdát idylické, je třeba být ostražitý. Proč?
Nakladatelství, která vydávají jen e-booky a nabízí šanci začínajícím autorům, jsou většinou velmi malá nakladatelství. O jejich ziskovosti nic nevím, ale hádám, že asi moc velká nebude. Pokud prodávají knihu v rozmezí cca. do sta korun a jejich zisk je 80% a prodá se průměrně tak šest výtisků.... Myslím, že tohle si spočítá asi každý.
Když je propagace jen a jen na vás
Mnoho e-bookových nakladatelství to takhle má - nezajišťuje autorovi téměř nebo vůbec žádnou reklamu. Často je to jediné, co takový nakladatel udělá pro propagaci to, že vám založí účet na Databázi knih a možná na Wikipedii, řekne vám, ať si založíte facebookovou stránku a blog a to je vše. A když se snažíte vydat knihu bez reklamy a propagace na e-shopech pod záštitou nějakého nakladatelství, je to v podstatě ještě horší, než kdybyste se snažili vydat knihu bez reklamy sami za sebe. V obou případech to totiž závisí jen a jen na vaší šikovnosti; jak budete úspěšní při oslovování bloggerů, jestli se vám povede protlačit knihu jako recenzní kopie, jestli si ji dokáže dostatečně propagovat tak, aby si jí někdo všiml. A pak, když to všechno dokážete a máte nakladatele, který nehnul ani prstem, slízne 80% smetany (tedy peněz), a to jenom a jenom za vaši práci. To zní fér, ne?
Mimo to si musíte dát pozor, protože nejspíš budete muset každou novou knihu nabídnout první jim. To by sice nebylo tak strašné, protože většinou existuje i možnost knihu dál nabízet, ale řekněte, jak atraktivní pro solidní nakladatelství asi bude autor, který už je jednou někomu upsaný a musel by se tedy dělit o zisky s malým nakladatelstvím?
Začarovaný kruh
Je to skutečně takový začarovaný kruh: e-booková nakladatelství se zaměřují na knihy, o kterých předpokládají, že nemají takovou šanci dostat se do papírové podoby. Proto neinvestují moc do reklamy nebo do její distribuce na knižní e-shopy, protože by se jim tato investice nemusela vrátit. Tím pádem kniha nemá šanci oslovit dostatečné množství čtenářů, přestože může být dobrá. Takže se jí neprodá tolik kopií, třebaže by se tak stát mohlo. A pak se všechny e-booky a jejich autoři a nakladatelé melou pořád v té samé tlející mělké vodě, daleko od pravé literární tůně.
Nebylo by vůbec od věci, kdyby podobnou službu začala nabízet větší nakladatelství; kdyby nabízela možnost vydání knihy pro začínající autory ve formě e-booku a možnost následného výtisku, kdyby se kniha dobře prodávala. A nebo by stačilo, kdyby menší nakladatelství začala svým knihám více věřit, kdyby se začala více snažit a investovala by do svých "koní" o něco víc.
Výhody
Vydání e-knihy má samozřejmě pro začínajícího autora i mnoho výhod. Samozřejmě můžete říkat, že vám vydávají knížku a bude to pravda. Budete se moct považovat za publikovaného spisovatele. Budete mít účet na Databázi knih. Vaše knihy můžou být k dostání na různých e-shopech. Pokud tomu ale tak nebude a vy se trefíte zrovna do vydavatele, který svoje knihy nikam nedistribuuje, vaší knihy se prodají tak dva kusy, pokud se do toho nevloží příbuzenstvo (a to jsem optimista), možná dokonce 7, když budete mít štěstí (nebo soucitné kamarády a příbuzné). Za to dostanete tak maximálně pár desítek korun. Samozřejmě to má i svoje výhody, hlavně pokud nejste příliš ambiciózní a stačí vám ten pocit, že máte vydanou knihu.
Může to zkusit každý
Pokud se rozhodnete knihu zkusit nabídnout nějakému nakladatelství, které se zaměřuje na e-booky, pečlivě si prostudujte jejich stránky, podívejte se na již vydané tituly, projděte internet a různé e-shopy, klidně se poptejte autorů, kteří u nich publikují. Stačí se pořádně podívat a na některých webech uvidíte přímo vypsané stránky, se kterými spolupracují. Některá e-booková nakladatelství dokáží svoje knihy distribuovat i na známější e-shopy, což je opravdu velmi dobré a přínosné, protože kdybyste si knihu vydávali sami, moc šancí protlačit ji na oficiální e-shopy byste skutečně neměli. Na to si dejte dobrý pozor - jakmile vydavatel nemá domluvenou spolupráci s dalšími e-shopy, vaše kniha zapadne úplně stejně, jako kdyby se jí žádný vydavatel neujal.
Přestože je e-kniha cosi abstraktního, její vydání je závažný krok, který je třeba důkladně promyslet. Může to být vaše jediná šance na publikaci, ale také samozřejmě nemusí. Může to být vaše šance se někam dostat, může to být cesta k vydání vaší knihy v tištěné formě, ale také to může být něco, co vám na dlouho zkazí chuť. Rozhodně není nutné skákat po prvním vydavatelství, které nabízí možnost zaslání rukopisu. Projděte si jich co nejvíc a volte opravdu pečlivě.
I přes to všechno není třeba propadat beznaději nebo pesimismu. Všechno hrozně záleží na šikovnosti vašeho vydavatele a vaší šikovnosti a samozřejmě je to celé také o obrovské náhodě, která může nahrát zrovna vám. Je ale třeba být realistický a několikrát se ujistit, jak moc pro vás spolupráce s daným nakladatelem bude přínosná, abyste potom nebyli zklamaní a nelitovali toho.
_________________________________________________
Ano, asi vám došlo, že s tím mám zkušenost. Jestli se člověk chybami učí, já už jsem asi mudrc :D Nechci říkat, že jsem naletěla, ale udělala jsem chybu. Byla jsem prostě hloupá. Byla jsem hloupá ve chvíli, kdy jsem se rozhodla podepsat smlouvu a neodmítnout ji, přestože už jsem tehdy věděla, že to není dobrý nápad. Nemyslím ale, že jsem byla jsem hloupá před dvěma roky jedné letní noci (spíš rána), když jsem posílala e-mail do jednoho e-bookového nakladatelství. Byla jsem prostě naivní a okouzlená vidinou, že se mojí práce ujme skutečné nakladatelství. Teď toho velmi lituji, když vidím, že nakladatesltví, které mě přijalo, nemá zajištěnou ani tu nejmenší propagaci, nemá vůbec smlouvu s e-shopy, na které distribuují jiní vydavatelé... Hádám, že pokud si tohle někdo přečte, stáhnou ze mě kůži, ale já, bohužel, říkám jenom a jenom pravdu. A ta zní: vydávat knihu bez propagace a reklamy je jako nevydávat knihu vůbec. Neudělejte tu samou chybu jako já, prosím. Je to sice velmi lákavé, zvlášť pokud se v literárním světě moc neorientujete a možnost, že se vaší knihy ujme skutečný vydavatel, že vám ji vezmou, je strašně lákavá, ale je třeba se nejdříve pořádně ujistit, že to pro vás bude skutečně dobré.
Pokud na mě budete mít nějakou otázku, neváhejte mi napsat, ráda vám poradím, pokud to dokážu :) Doufám, že jsem vám svým článkem alespoň trochu pomohla, protože se jedná o téma, které mne už hodně potrápilo.
Je fajn, že ses rozhodla podělit o osobní zkušenosti a určitě tak pomoci mnoha lidem, kteří by chtěli vydat knihu. I já o tom sním (realitou se to stane teprve tehndy, když se odhodlám sepsat své nápady) a takhle vím, na co si dát pozor.
OdpovědětVymazatPěkný článek :)
Ja vydávanie e-bookov ako vydanie ani neberiem. Predsa len, tá propagácia je úplne mizerná (lepšiu si spravím sama). Však si zober, videla si už niekde nejakú reklamu na e-book, ktorý bol vydaný cez nejaké malé vydavateľstvo a v podstate si ho vytvoril iba sám autor? Lebo ja nie.
OdpovědětVymazatPripadá mi to, ako keby z toho chcel autor iba peniaze žmýkať. To už je potom podľa mňa lepšie spracovať si e-book doma a poskytnúť ho zadarmo tomu, kto by si to chcel prečítať. Aspoň ja som to tak robila a dočkala som sa viacerých názorov, ako by som podľa mňa dostala, keby som príbeh vydala cez nejakú stránku, o ktorej som v živote nepočula.
Predsa len je vydanie tlačenej knihy snom každého autora. A vždy aj bude.
Ešte jedna vec: Podľa mňa pri e-bookoch je práveže najväčší problém v tom, že to môže skúsiť každý. Knihy tým pádom neprejde žiadnou poriadnou kontrolou a v podstate ničím, čo sa deje vo vydavateľstve, a odráža sa to na kvalite. Nemám proti e-bookom nič, ale ak si mám kupovať o neznámeho slovenského alebo českého autora knihu v takejto podobe, som väčšinou dosť skeptická. To sa mi už potom viac pozdáva, keď má autor vlastný web, snaží sa na predaji zamakať a hlavne si dá na stránku prvých niekoľko kapitol, aby som ako čitateľ vedela, či sa mi ten produkt oplatí kupovať.
VymazatInak je to pre mňa ako kupovať mačku vo vreci.
Dobrý den,
OdpovědětVymazatnevím, jaké zkušenosti a s jakým nakladatelem máte. Že si nakladatel bere 80% zisku nevěřím. Shodou okolností jsem si jedno malé e-bookové z lásky ke knihám udělal a neviděl bych se jako nepřítel spisovatelů :o)
Porovnáváte malé nakladatelství e-knih a velkéh společností, což je docela zavádějící a není to rozhodování spisovatele. Pokud by měl autor na výběr vydat pouze e-knihu s tím, že hlavní propagace je na něm, nebo mít v zádech vydavatele, které zaplatí náklad několika tisíců tištěných knih a má dalších několik desítek tisíc do reklamy, asi se moc rozhodovat nemusí...
Pokud má však nakladatel investovat do spisovatele deseti či statisíce, potřebuje mít vidinu ještě větších příjmů. A to je u dosud neznámých spisovatelů dost velký risk.
Nevím kolik takových nakladatelů se Vás s podobnou nabídkou ozvalo, ale odhadem bych tipnul, že asi nikdo. A potom přicházejí na řadu nakladatelství menší. Takže předpokládám, že jste měla na výběr (stejně jako většina neznámých autorů) malý nakladatel nebo nic..
Pokud jste si vybrala nakladatele, který nenahrál knihu na e-shopy a bere si provizi 80% ze zisku, zřejmě jste si jen špatně vybrala. Nemyslím si, že je ale cesta malého nakladatele obecně špatná cesta.
Pokud spisovatele odmítnou velkcí nakladatelé, kteří zaplatí veškeré náklady i reklamu, nebyde mu nic jiného než se snažit prosadit sám. A malý nakldadatel mu může dost pomoci. Nejen, že vydá kniha třeba i zadarmo (třeba u nás), malinko pomůže s propagací a hlavně zajistí přístup ke knize na různých e-shopech. Pochopitelně je druhá cesta, vydat si knihu zcela sám, ale je třeba počítat s ještě větším úsilím na propagaci a dalším časem mimo (komunikaci s e-shopy, udělat si sazbu, vyřídit ISBN či podobné)