úterý 20. srpna 2013

Jak vymyslet název příběhu - knihy?

Sice ty svoje rady beru trochu nechronologicky, ale tenhle návod mám sepsaný už nějaký ten pátek, takže jsem se rozhodla, že ho sem dám první. No, snad to nebude vadit :D


Název... Většinou se váže s celou knihou a máte ho od začátku vymyšlený. Já to tak mám, ale u takových povídek je to horší.  Jak najít výstižné slovo nebo větu, která by uvedla vaše dílo, charakterizovala hlavního hrdinu nebo navnadila čtenáře? Název vám neporadím, ale nějaké tipy jak ho vymyslet snad  ano.

a) Google překladač!
Co je jednodušší než naťukat slovíčko do Googlu, že? Prostě si pohrajte se slovy, překládejte česká do angličtiny, němčiny, francouštiny, španělštiny a klidně můžete použít i latinu! Originalita se cení! A že lidé nebudou názvu rozumět? Klidně ho můžete vysvětlit v během děje nebo nechat lidi taky trochu zapátrat ve slovníku :).

b) Fráze nebo slovní spojení,
které v příběhu někdo řekne. Dejme tomu, že ve Stmívání se Bella s Edwardem bavili o stmívání jako o denní době, ale je to také metafora příběhu. Nebo se přesuňte k poslední kapitole, promyslete si, co by tak hrdinové mohli říct. Vezměte si papír a tužku, napište si oblíbené slovní spojení, hrajte si se spojením slov. 

c) To, co nás drží při životě
aneb hudba! Bez ní bychom se určitě (alespoň v mém případě) zbláznili. Milujete písničku Bad romance od Lady Gaga? Nazvěte knihu třeba po ní. A pokud se přímí název písničky nehodí, klikněte na karaoketexty.cz a najděte si překlad, prozkoumejte fráze a jednu použijte. Nebo si prostě projeďte názvy písniček vaší oblíbené skupiny, nebo zpěváka. Proč by vaše milvoaná písnička nemohla být názvem vašeho milovaného příběhu?

d) Děj
Nejjednodušší název se dá vymyslet prostě odvozením od děje. Pokud víte, o čem děj bude, můžete prostě otevřít slovník a zjistit si, jak se slovíčko řekne anglicky/ německy/ francouzky atd. apod. Nebo použít možnosti viz. výše.

e) Jméno
Jednoduchá alternativa - proč nepojmenovat příběh po hlavním hrdinovi? Pokud jde v ději doopravdy hlavně o něj, tak proč ne? Ale pozor, pokud se ale příběh věnuje více postavám a jedna není vyloženě ta nejdůležitější, není to zrovna vhodné.

f) Originalita se cení!

I když se vám líbí Stmívání sebe víc, svoji knihou "Soumrak" vážně nepojmenovávejte. Bylo by to zavádějící. Jakože hodně zavádějící :D. Třeba by kniha měla jiný děj, ale název o ní vypovídá hodně a taky dělá svoje. A když někdo uvidí podobný název, jako už vyšlého díla, nebude si o tom vašem myslet to nejlepší.

___________________________________________

Snad jsem vám alespoň trochu pomohla, pokud hledáte tipy, jak pojmenovat knihu nebo příběh. Příště se pokusím sepsat něco o samotném ději nebo hlavních postavách :).

12 komentářů:

  1. vymyslet název je pro mě ta nejnáročnější část... občas to jde samo ale jindy sedím a pořád nic... tvůj článek mi pomohl :) třeba už ty nekonečné přemýšlící okamžiky pro mě končí :D

    OdpovědětVymazat
  2. To s tou písničkou je dobrý nápad :D

    OdpovědětVymazat
  3. Vymýšlení názvů mi nikdy moc nešlo, tak se budu určitě inspirovat, hlavně teda u těch písniček! :)

    OdpovědětVymazat
  4. skvělé názvy knih vymýšleli bři Strugačtí a Douglas Adams. Název "Dlohý temný čas svačiny duše" je zkrátka nepřekonatelný...

    OdpovědětVymazat
  5. Zaujímavé nápady, ale akosi som nad nimi nikdy neuvažovala. Ja mám dojem, že sa mi názvy proste "zjavili". :D Ani som sa príliš nesnažila. Najprv som mala len pracovný názov a potom už normálny, o ktorom som vedela, že je ten pravý.

    OdpovědětVymazat
  6. kačka schmiedová menší osmiletá1. srpna 2014 v 21:53

    mam trochu knihy a nazev vimisleno.je mi 8...Princezna vlaštovička,bylo nebilo.Na jednom starém kopci,žili král s královnou.těm se narodila holčička terezka.a když povirostla,zpívala písen:´´ómá malá vlaštovičko máme tě rádi,,.a proto jí říkali Vlaštovička.když jí bylo 18,královnají poslala do světa.Ale Terezka pravila:ale já nechci,co když se mi něco stane?A král pravil :terez,jsi už velká,a k tomu,lidé tě poznají.Určitě se ti nic nestane.ale co když jo? 5íkala terka dál.a lepřemluvit se nechala a vidala se na cestu. Až se došla k chudé rodině .AHOJ HOLKA.KDE SE TU BEREš?já jsem princezna terezka.král s královnou mně poslali do světa.A když tě poslali,nedali ti pár peněz?ale dali.nechtěla bys u nás bydlet?Ale jo, chtěla.zrovna sem se tě chtěla zeptat kde je nejbližší baráček kde bych mohla přespat.jupiiiiiiiiiiiiiiiiiii,babiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii pojd nekoho přivítat.atd... už se mi nechtělo psát, ale vidite že i malí člověk dokáže mít dobrou mysl








































    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Really? Nechci nic říkat, vím, že jsi malá, ale prvně by jsi si měla procvičit svou češtinu a poté by jsi měla psát příběhy. A jestli toho nejsi schopná tak nic nevymýšlej prosím...

      Vymazat
  7. Nikdy se mi nedaří vymyslet nějaký výstižný název povídky, který by však neprozrazoval celý děj. Doufám, že teď se mi bude s tvými radami vymýšlet lépe ^^

    OdpovědětVymazat
  8. Rozhodně užitečné typy.
    Ten první bych nepoužila, protože vím, že já osobně bych po cizojazyčném názvu nesáhla.
    Fráze nebo slovní spojení je moc užitečné, akorát že já teď vymýšlím název pro povídku, od které ani nemám děj, vím jen, jak to bude začínat, a o co tam přibližně půjde.
    S hudbou souhlasím. Například mám jeden příběh, který nazývám Osamělé noci, prostě proto, že mě k tomu inspirovala píseň od Scorpions, a Lonely nights se dá přeložit jako Osamělé noci. Ale s tím vypůjčováním vět se to nesmí přehánět, jeden můj příběh se totiž jmenuje Oslepován milióny světel (But the best for you od Scorpions), ale moc to k vyznění celého příběhu nesedí. Přesto této možnosti využívám asi nejčastěji.
    Hm...odvozovat od děje. To také občas dělávám, akorát že děj je většinou úplně to poslední, co k příběhu vymyslím.
    Název podle hlavního hrdiny. To také jde, ale problém je, že já mám vždy dva hrdiny- dívku a chlapce. Takže nevím, od koho bych to odvodila. A také musíš vážit, která jména prostě nejsou pro názvy vhodná. například bys jistě nesáhla po knize z názvem Nathalien Missiley (tu povídku jsem nakonec pojmenovala Hlídač krav, ale není to úplně výstižné, jelikož je to jen jakási...profese hlavního hrdiny, a on navíc nehlídá zrovna krávy, jako spíše ovce :-)). Tato možnost mi tedy připadá pro někoho moc těžká.
    Ale rozhodně je toto velice užitečný článek!

    OdpovědětVymazat
  9. Tak s týmto mám tak trochu problém :D
    Mám pracovný názov príbehu, ktorý sa volá Temní anjeli vs. svetlonosi.
    A dosť to vypovedá o deji, naviac temní anjeli sú dosť otrepaní. Takže netuším, ale tá latinčina sa mi pozdáva :D
    Aspoň na niečo sa ju učím :D

    OdpovědětVymazat
  10. Páni, moc jsi mi pomohla. Dlouho jsem přemýšlela o vhodném názvu, který by přesně vystihl atmosféru příběhu. Nazvat jej po písničce? První, která mě napadla a mám dokonalý název. :)

    OdpovědětVymazat
  11. Všechny své knihy mám pojmenované po písních. Teď si mi ale pomohla a zkusím i jiné metody :)

    OdpovědětVymazat