Znáte oblíbený muzikál, zpracovaný hned v několika verzích s
krásnou operní pěvkyní a tajemným přízrakem pařížské opery v hlavních
rolích? Já myslím, že určitě ano. A znáte i knihu? Protože pokud ne, měli byste to
napravit, jelikož o mnohé přicházíte!

Forma vyprávění: Knihu vypráví autor, jinak se skládá z vyprávění ostatních lidí
Žánr: Próza, historický román, tajemno
Názor po přečtení: Páni! Tak tenhle Fantom zrovna k pomilování nebyl...
Anotace:
Nové vydání klasické knihy z pomezí žánru fantastického románu a rodící
se moderní detektivky. Autor vypráví romantický příběh krásné zpěvačky a
jejích dvou ctitelů, z nichž jeden je tajemným fantomem Opery, upoutá
čtenáře barvitým vylíčením prostředí pařížské Velké opery s jejími
galapředstaveními, plesy a tajemným zákulisím.
Román Fantom
opery je největším úspěchem jeho tvůrce, francouzského novináře,
detektiva a romanopisce Gastona Lerouxe.Získal si oblibu milionů čtenářů
po celém světě, bylo podle něj natočeno několik filmů, vznikly
divadelní a televizní inscenace a také známý a úspěšný muzikál.

Stručný děj, příběh
Příběh
začíná předmluvou samotného autora, který se za postavou Fantoma velmi
napátral. Není totiž jen autorem svého vymyšleného příběhu, jak by se na
první pohled mohlo zdát. Ne, pan Leroux hledal informace o Fantomovi
přímo u očitých svědků, pamětníků a lidí, kteří s touto úžasně tajemnou
postavou měli doopravdy co do činění. Celý příběh se tedy skládá z
výpovědí mladých baletek, které představa Fantoma řádně děsila, dvou
nových ředitelů divadla, které Fantom spíš přivádí k šílenství, protože
přece nemůže být skutečný, a hlavně Peršana, jehož vyprávění v první
osobě je skvělým zakončením knihy a rozuzlením.

Samotný
příběh je potom docela složitý na napsání. Jedná se o
spoustu výpovědí různých lidí - nových ředitelů opery, staré Giryové,
která dělala uvaděčku do Fantomovi lože a tak podobně.
Příběh se odehrává v Pařížské opeře, kterou zrovna převzali noví ředitelé, kteří netuší, že v jejich opeře žije Fantom.
Fantom
se může jevit jako duch, přízrak, který není živý člověk. Vždyť ho také
všichni popisují jako lebku se žhavými uhlíky místo očí. Jenže opravdu
tomu tak je?

Fantom
každopádně ukazuje lidské touhy - chce peníze, které mu odváděli bývalí
ředitelé, a rychle se zamiluje do mladé zpěvačky Christiny Daeé. Ta by
mu možná i podlehla, jenže je zde také mladý vikomt Raoul de Chagny,
Christinin přítel z dětství, který ji miluje. Christina mu vypráví o
Andělu hudby, který jí každý večer přichází dávat hodiny a kterému se
vůbec nelíbí, že se Raoul s Christinou schází. Jenže Fantom Christinu
děsí, takže se s Raulem rozhodně utéct.
Jenže Fantom svou lásku nenechá jen tak...
Jenže Fantom svou lásku nenechá jen tak...
Postavy
Christine Daaé
je mladá pěvkyně v Pařížské Opeře. Myslí si, že Fantom je její Anděl
hudby, a nechce ho zradit, zároveň je ale zamilovaná do Raoula a Fantoma
se bojí. V knize jednala dobře, ale štvalo mě, že pořád chodila za
Fantomem, když jí Raoul nabídl útěk. Navíc pořád omdlévala a někdy
jednala dost zpomaleně, jinak mi ale byla sympatická. Narozdíl od
muzikálu s Emmy Rossum v roli Christiny ale nebyla její knižní předloha
nijak nadaná zpěvačka, vlastně nebyla vůbec výrazná, dokud jí Fantom
nezačal dávat lekce zpěvu. 
Její nápadník, a přítel z dětství, Raoul de Chagny, je mladý, lehce naivní vikomt. Ovšem pokud se jedná o Christinu, velmi se snaží pomoct jí a jedná velmi oddaně. Po událostech s Fantomem ale dospěje a jedná velmi odhodlaně. Každopádně mě docela pobavila poznámka, že se šel pryč vybrečet.

Její nápadník, a přítel z dětství, Raoul de Chagny, je mladý, lehce naivní vikomt. Ovšem pokud se jedná o Christinu, velmi se snaží pomoct jí a jedná velmi oddaně. Po událostech s Fantomem ale dospěje a jedná velmi odhodlaně. Každopádně mě docela pobavila poznámka, že se šel pryč vybrečet.
No a nejdůležitější postava, Fantom opery - Erik.
Narozdíl od filmu má zde i jméno. Jeho postava zůstává stejná:
znetvořený hudební génius s tragickou minulostí schovaný v podzemí
opery, kterému se líbí Christina Daaé a chce si jí vzít za ženu. Když
opět porovnám knihu s filmem, překvapilo mě, že na rozdíl od filmu byl
starý. Jasně, i ve filmu byl starší než Christina, ale ne nějak fatálně.
V knize je zobrazován jako opravdu starý, ale stejně, představa
krásného Gerarda Butlera mi to vykompenzovala víc než dost :D.
V
knize Fantom pobýval u několika dvorů, a pomáhal při výstavbě Opery v
Paříži, kde si udělal svoje podzemní království, takže ví o budově
všechno. Gaston Leroux ale postupně jeho tajemství odkrývá, hlavně za
pomoci zaměstnanců opery.
Styl psaní, provedení
V
knihovně jsem sehnala jen starší verzi, z roku 0000, tudíž jsem se
musela poprat se zvláštními výrazy, a zvláštnějším provedením textu.
Přesto mi to ale nijak požitek a prožitek neskazilo. Každopádně do
nakladatelství jsem uvedla XYZ, protože tuto nově vydanou verzi určitě
seženete snáz a raději než tu mojí vykopávku =D. Pro zajímavost mojí
knihu můžete vidět tady.

Kniha vs. film
Jak
už jsem se jednou zmínila, filmů o Fantomu Opery bylo natočeno hned
několik. Stejně tak se Fantom hraje i jako muzikál. Nejznámější film je
ten z roku 2004, režírovaný Andrewem Lloydem Webberem. A jestli se mi
líbil víc než kniha se říct nedá, ačkoliv Fantom ve své filmové podobě
byl rozhodně mnohem hezčí =D. Film i kniha mají rozhodně obrovské klady,
vedle kterých jdou zápory naprosto stranou. Ve filmu byla navíc
nádherná hudba, a oproti knize byl víc romanticky zpracovaný, protože
nutí diváka Fantoma spíš milovat, než nenávidět, jak to dělá kniha.
Přesto mi ale ve filmu jedna postava chyběla, a to byla postava Peršana.
Dobrá zpráva pro jeho fanoušky ale je, že v nejstarší, němé verzi filmu
z roku 1925 je.

Pocity, dojmy
Kniha
ve mně rozhodně zanechala hluboký dojem. Je to přesně ten typ, u
kterého víte, jak skončí, a přesto ji nemůžete odložit, protože jste
strašně napnutí a lační po dalším ději. A to i přes to, že jsem se ze
začátku do čtení nemohla dostat, hlavně kvůli zvláštnímu stylu přímé
řeči (v mé verzi byla přímá řeč vyprávění nějakého člověka, a když v
jeho vyprávění mluvil někdo další, bylo to značené šipkami). Každopádně
jsem si velmi rychle zvykla. A pokud mi začátek přišel příliš hutný nebo
zmatený, konec to naprosto napravil. Posledních 48 stránek je celých v
ich formě z pohledu Peršana, a děj skvěle graduje, nechybí akce, napětí,
drama.
Celá postava Fantoma je také velmi zajímavá, protože
se nejedná o ducha, ale o pouhého geniálního člověka, který ale trpí
kvůli svému postižení, ohavné tváři.
Hodnocení: 10/10
Odmaskovací scéna z němého filmu z roku 1925.
Phantom of the opera is there, píseň z muzikálu Andrewa Lloyda Webbera z roku 2004.

Zdroj doplňujících obrázků: weheartit.com
Zdroj videí: youtube.com
Žádné komentáře:
Okomentovat