neděle 11. ledna 2015

Jan Neruda - Povídky Malostranské


 Autor: Jan Neruda
Počet stran: 304
Nakladatelství:Fragment

Anotace: Povídky malostranské jsou považovány za Nerudovo vrcholné prozaické dílo a právem náleží do zlatého fondu české literatury. Na Malé Straně prožil Neruda téměř celý svůj život. Důvěrně znal svět obyčejných pražských lidiček a jejich životní osudy. Úředníci, služky, obchodníci, žebráci, studenti – ti všichni jsou hrdiny jeho povídek, ve kterých s humorem sobě vlastním kritizuje zdánlivě idylické podmínky, ve kterých žijí. Věčný zápas dobra se zlem, upřímný cit a spravedlnost, ale i lidské tragédie – to všechno jsou nesmrtelná témata, o kterých se psalo před více než 130 lety a zůstávají aktuální i dnes.

Povídky Malostranské jsou česká literární klasika, která je jistě známá všem školou povinným. Já jsem se pro ně rozhodla poté, co jsme ve škole kousek četli. Opravdu se mi zalíbil autorův styl psaní - tzv. drobnokresba, tedy popisování do podrobností. Nerudův jazyk je bohatý a přestože se jedná o češtinu devatenáctého století, je velmi čtivý i pro moderního čtenáře. Neruda nenechává nikoho na pochybách a každá postava je krásně popsána. To se mi hrozně líbilo a přimělo mě to pokračovat a přečíst si i další Nerudovy povídky, Arabesky, a také se podívat na jeho poezii, protože mě velmi zaujal.

Autor popisuje život zajímavých lidí na Malé Straně, kde jako malý žil a nechává nás nahlédnout do světa jednotlivých postav a charakterů, abychom pochopili, že každý člověk, který se může zdát obyčejný, má svůj příběh. Kniha obsahuje třináct povídek, některé delší, rozdělené na části, a některé kratší. Mezi moje favority patří Přivedla žebráka na mizinu a Doktor Kazisvět. Líbily se mi ale víceméně všechny, každá byla v něčem jiná a zajímavá. Chvílemi jsem úplně zapomínala, že čtu něco povinnou četbu a knihu jsem si prostě užívala pro její úžasný jazyk a příběhy. Autor kritizoval maloměštáctví, ukazoval, jak můžou pomluvy zničit život, vykresloval atmosféru na Malé straně, která byla svého času velmi uzavřená všemu novému a jinému.

Povídky Malostranské vycházely v časopisech Lumír a Květy, knižně byly vydány v roce 1877. Vypravěčem všech povídek je sám autor. Většinou vypráví o postavách a ich forma vstupuje do děje jen občas.



Občas jsem měla trochu problém se do čtení donutit, protože jsem se přece jenom musela víc soustředit na jazyk a na děj, abych neztratila nit, ale když jsem se začetla, většina povídek mě oslovila a bavila mě. 

Neruda čerpal ze svého dětství, které trávil na Malé Straně, takže je kniha poskytuje věrný obraz tehdejšího způsobu života. Sice mám raději dějiny a knihy z dvacátého století, ale Povídky Malostranské mě velmi oslovily a ráda si je připíšu do svého seznamu k maturitě.

Hodnocení: 90%

Klady
Zápory
Krásný jazyk, úžasně vykreslené postavy a jejich charaktery
Pro někoho by to mohl být jazyk, pokud si nezvykne na starší češtinu
Zajímavý děj 

Rozmanitost témat a postav


Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Fragment, moc si toho vážím :)

1 komentář:

  1. Povídky malostranské jsou milé čtení do povinné četby, i když nejsou pro každého... Pěkná recenze :)

    OdpovědětVymazat