Počet stran: 278
Nakladatelství: Ikar
Anotace: Remarque zde nepíše o válce, ale o meziválečném období. Automobilový závodník potkává v sanatoriu dívku, která se zde léčí na TBC. Když odjíždí, dívka se rozhodne odjet s ním, protože už nevěří, že by se vyléčila a chce si užít poslední dny svého života. Knížka se zabývá otázkou života a smrti. Hlavní otázka je, jestli má člověk dlouho žít, ale přitom si nic se života neužije a nebo i pro chvilku štěstí zemřít...?
|
V pořadí jedenáctá autorova kniha, která začala vycházet časopisecky v letech 1959 v magazínu Kristall pod jménem Vypůjčený život, je pro Remarqua typickým dílem, které se sice války dotýká jen okrajově, ale život a smrt je i zde jedním z hlavních a nejdůležitějších témat.
Erich Maria
Remarque, vlastním jménem Erich Paul Kramer, se narodil 22. Července 1898
v německém Osnabrücku. Nejprve studoval na učitele, jeho další život ale
zásadně ovlivnila první světová válka, které se účastnil jako dobrovolník. Tato
zkušenost se silně odráží v jeho dílech, ve kterých silně zaznívá
pacifismus a odmítání válečných konfliktů jakožto nesmyslných mašinerií, které
ničí miliony nevinných lidských životů. Jeho nejznámějším dílem je dobře známé Na západní frontě klid nebo jeho
pokračování Cesta zpátky. Tématu
druhé světové války se věnuje Jiskra
života či čas žít, čas umírat.
Nebe nezná vyvolených je román silně ovlivněný
Remarquovou vášní pro sportovní auta a automobilové závody. Podobné téma
se v jeho tvorbě již jednou objevuje v díle Stanice na obzoru. Kniha vypráví o smrtelně nemocné Lilian
Dunquerkové, která se léčí ve vysokohorském středisku, které se na první pohled
může zdát ideální, pro pacienty se z něj však postupem dlouhého času léčby
stala jakási zlatá klec, vězení odtržené od reality, ve kterém byl skutečný
život nahrazen kontrolami, rentgeny plic a ozdravným spánkem.
Zvrat v monotónním životě nastává v okamžiku,
kdy do sanatoria přijíždí automobilový závodník Clerfayt, který jede navštívit
svého spolujezdce, jenž se také léčí s tuberkulózou. Když se Lilian
s Clerfaytem seznámí, rozhodne se využít jeho přítomnosti a odjet
s ním dolů z hor, vstříc skutečnému životu normálních, zdravých lidí.
Z krátké známosti se ovšem později stává
vážný vztah, ve kterém se dříve nespoutaný Clerfayt do Lilian navzdory všem
předpokladům velmi zamiluje a je ochoten pro ni udělat cokoli a zůstat
s ní navždy, což je pro smrtelně nemocnou dívku další zlatá klec, do které
se za žádnou cenu nechce dostat právě kvůli vidině blížící se smrti. Jak ale
prozrazuje již samotný název, nebe nezná vyvolených, a cesty náhody jsou,
stejně jako u vojáků ve válce, nahodilé a nevyzpytatelné.
Kniha Nebe nezná vyvolených je v určitých
rysech podobná autorovým ostatním dílům, což mnoho lidí shledává jako mínus.
Pokud jsou ovšem čtenáři myšlenky o životě a smrti, stejně jako jejich smyslu a
smíření se s nimi, blízké a oslovují ho, bude tato kniha stejně dobrá a
podnětná jako ty předchozí. Život a smrt se zde střetávají v paralele
s nevázaným a spořádaným životem, který později zastupuje sám Clerfayt,
což způsobuje Lilianinu deziluzi a ještě silnější touhu vyždímat ze zbytku
svého života co jen půjde.
Za klasickým tragickým milostným příběhem se
skrývá daleko víc, než by se na první pohled mohlo zdát. Vyprávění dominují
Lilianiny úvahy o vlastním životě a nevyhnutelné smrti, opakovaném smíření se a
popírání vlastní smrtelnosti pod lehkostí přítomné chvíle. Nejsilněji poté
vyznívá myšlenka, že nikdo vlastně nemá právo na život, a pokud se s tím
jedinec smíří, otevřou se mu další a další možnosti, jak svůj život naplno
prožít.
Co je zde jiné a nepříznačné pro autorovu tvorbu,
je absence silného a jedinečného kamarádství. Přátelství reprezentuje Holmann,
Clerfaytův spolujezdec, ale není ani zdaleka tak sugestivně popsáno, jako je
tomu například v Na západní frontě
klid nebo Třech kamarádech. Ani
láska k ženě zde nehraje tak stěžejní roli jako láska k vlastním existenci,
životu a ke každé chvíli, kterou člověk má.
Pro všechny fanoušky tohoto německého spisovatele
je Nebe nezná vyvolených zkrátka nutností, která si najde své místo po boku
ostatních Remarquových děl. Byť se její téma může zdát mírně ohrané či patetické,
po prvních několika kapitolách čtenářům jistě dojde, že před sebou možná nemají
jedno z nejoriginálnějších děl, ale zato dílo se silnými a hlubokými
myšlenkami, kterému na atraktivitě dodává nejen prostředí automobilových
závodů, ale i pro Remarqua typická tenká hranice mezi životem a smrtí.
Žádné komentáře:
Okomentovat