středa 1. dubna 2015

Selekce - Kiera Cass


Autorka: Kiera Cass
Série: Selekce (Selection)
Počet stran (formát epub): 288
V Česku vyšlu u nakladatelství: CooBoo
Vyprávění: Ich forma z pohledu Ameriky

Anotace:  Pro třicet pět dívek je Selekce životní šancí. Příležitostí k útěku od života, který jim byl stanoven od narození. Být obklopena světem třpytivých šatů a drahocenných šperků. Žít v paláci a soutěžit o srdce krásného prince Maxona. Ale pro Americu Singerovou je Selekce noční můrou. Znamená to pro ni otočit se zády ke své tajné lásce Aspenovi, který je o kastu níž než ona. Nechce se jí odejít z domova a vstoupit do nelítostné soutěže o korunu.
Pak America potká prince Maxona. Postupně začne zpochybňovat všechny plány, které si předsevzala – a uvědomí si, že život, o kterém vždycky snila, si už nemůže v porovnání s budoucností představit.

Selekce je poměrně opěvovaná kniha, která u nás zažila v poslední době docela boom. Už podle anotace mi bylo jasné, kam celý příběh směřuje a o čem to bude. Takže jsem se rozhodla knihu v češtině nečíst, protože potom by jenom vystoupil celý ten naivní prvoplánový příběh a já bych se soustředila jenom na něj. Opatřila jsem si tedy Selekci v angličtině, abych si alespoň obohatila slovní zásobu a přiučila se něco anglicky. Toho rozhodně nelituju, protože díky čtení v originále kniha získala na zajímavosti a, jak už jsem psala, všechna moje pozornost se nezaměřovala jen na děj a postavy jako takové, ale i na styl psaní a na porozumění větám.

Asi je vám to všem jasné už z anotace, stejně jako mně - chudá, ale krásná a výjimečná dívka, která je takovou Popelkou, jde do soutěže podobné Hunger Games. Akorát že tady se nezabíjí, tady se uchází o prince Maxona. 

Amerika je takový mírnější exemplář Mary Sue. Už jenom to jméno; America Singer. Bojovnice, jedinečná dívka, která skutečně je zpěvačka. Vcelku nemá špatné vlastnosti, ale ty dobré autorka netlačí tak na povrch. Samozřejmě je chytrá, originální a svá. I přes všechny možnosti nechat se hezky upravit a změnit, při vstupu do Selekce odmítá jakoukoli výraznější úpravu. Nenosí příliš šperky, dovolí si být na prince drzá hned při prvním setkání, no prostě je jiná než všechny ostatní dívky, jak jinak. Asi proto, že prince hned při první schůzce skoro urazí, si ji Maxon oblíbí. Poté uzavírají přátelství a spojenectví; America potřebuje zůstat v soutěži tak dlouho, jak to půjde, protože její rodina potřebuje peníze. Na oplátku Maxonovi nabídne, že mu pomůže vybrat tu nejvhodnější kandidátku na vítězství. Asi už tušíte, že tu jednu jedinou pravou má už Maxon před sebou.

Co mi přišlo v knize nelogické? Tak zaprvé, to byl systém kast. V nové zemi Illéa (nevím, jak to sklonit :D), je několik kast - od první, což je myslím přímo královská rodina, po osmou, která je nejnižší a má nejtěžší život. Pátá kasta, ze které pochází Amerika, je kasta umělců. To celé mi hrozně nesedělo. To každý, kdo se narodí v jiné, než páté kastě, nemůže být umělec? A lidé nemůžou přejít z kasty do kasty, ačkoli si třeba nějakým způsobem v životní úrovni přilepší? Soudě i podle toho, jak strašně se všichni stavěli mezi Ameriku a Aspena, který byl z nižší - šesté - kasty, to skoro vypadalo, že mají kasty vytetované na čele a prostě přes to nejede vlak. 



I přes to, že je to celé skrz nasrkz prvoplánové, protože přesně, ale naprosto přesně, víte, co se kdy stane, Selekce je kniha, která se mi četla hezky a její čtení jsem si poměrně užívala. Je to divné, že? Jsem skutečně zvyklá na jiné knihy, které mě alespoň trochu překvapí a jsou něčím zajímavé, ale u Selekce jsem se docela bavila. Má poměrně jednoduchou angličtinu, do které jsem se brzy dobře začetla. Mimo to se mi líbila představa královské rodiny a toho luxusu, ve kterém žije, krásných šatů a noblesy toho celého. Autorka zahrála na správnou strunu snad všem dívkám, protože, přiznejme si, která z nás nikdy netoužila být princezna, alespoň na chvilku? :D  Tahle představa činí knihu lákavou a čtenářsky atraktivní, i přes všechny její nedostatky. Mimo to je jasné, že se spousty čtenářek přistihnou se usmívat, když se trochu zmatený, nezkušený Maxon Americe začne dvořit a když spolu vtipkují a on se k ní chová... no, prostě jako princ. 

Další, co je neskutečně ohrané, je - jak vám jistě už taky došlo - milostný trojúhelník. Aspen mě štval od začátku, kdy Americu odkopl, prostě jen tak, kvůli strašně hloupému důvodu, po konec, kdy se vrátil na scénu a jenom to Americe a Maxonovi kazil. 

Mimo to, když se podíváte na autorčiny stránky, najdete tam asi pět novel, které se točí kolem Ameriky nebo Selekce. Přijde mi, že z toho autorka chce co nejvíc vytřískat, ale to uvidím, jestli si je přečtu. Už teď ale můžu říct, že se na další dva díly vrhnu, protože mi vyhovuje styl psaní i angličtina. A taky jsem možná trošičku zvědavá, co za překážky autorka postavám připraví, přestože je už jenom z názvů knih jasné, jak to asi skončí.

Při čtení jsem si odpočinula, vypnula, pousmívala se, a to je tak všechno. Řekla bych, že pro holky okolo dvanácti třinácti to bude naprosto dokonalé. Pro mě ve výsledku Selekce splnila svůj účel. Dokonalá na oddych, naprosto prázdná, pokud chcete něco na zamyšlení, naprosto naivní, pokud chcete něco, co je ze života.  Ale tak... která holka by nechtěla být princezna v krásných šatech, že jo. :D Pokud chcete prostě vypnout a snít, Selekce stojí za přečtení. 

Hodnocení: 6/10

5 komentářů:

  1. O týchto knihách/ knižnej sérii som doposiaľ nepočula, avšak obal ma veľmi zaujal! :) Asi si zaradím ďalšie knihy do môjho čitateľského zoznamu :D

    31shadesofaubergine

    OdpovědětVymazat
  2. Musím říct, že na to, že jsem od Selekce vůbec nic nečekala, se mi celkem líbila. Normálně tenhle druh literatury nevyhledávám, ale tady jsem si nevím proč řekla, že to zkusím. V recenzi jsi všechno perfektně vystihla :-) Jen mi trochu nejde do hlavy srovnávání této série s Hunger Games... Do Selekce chodily miliony přihlášek. Kdo by se do HG hlásil dobrovolně? (kromě Katniss, samozřejmě) :-D

    OdpovědětVymazat
  3. Ačkoli na takového příběhy nejsem, tenhle mě zlákal :P takže už ho mám staženy v pdf

    OdpovědětVymazat
  4. Moc hezky napsaná recenze. Plně s tebou souhlasím, při čtení této knihy jsem si dokonale odpočinula :)
    Zrovna včera jsem na ni psala recenzi, tak pokud se chceš podívat najdeš to na mém blogu: http://milujemekihy.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  5. Selekci jsem četla taky a musím říct, že se mi velmi líbila. Pustila jsem se do čtení i přes tu spoustu negativních komentářů, které jsem slyšela ze všech stran. Ale jak už to tak bývá, vždy si jdu vlastní cestou a na názory ostatních moc nehledím, protože mám častokrát úplně jiný vkus a názor a některá velmi kritizovaná díla si zamiluji. Recenze je napsaná opravdu krásně, podařilo se ti vystihnout většinu mých pocitů při čtení a musím s tebou souhlasit ohledně Aspena. Taky ho nemám ráda :)

    OdpovědětVymazat