středa 17. června 2015

Recenze - Erich Maria Remarque - Stručný životopis velkého romantika

Autor: Paul Vechec
Počet stran: 114
Nakladatelství: Tribun EU
Rok vydání: 2011
Žánr: životopis

Anotace: Kniha je o výjimečném životě člověka, který prožil první světovou válku jako voják, napsal jeden z nejznámějších románů na světě a stal se nejčtenějším spisovatelem minulého století. Jeho milostný život romantika byl spojený s největšími ženskými idoly jeho doby (Greta Garbo, Marlene Dietrich, Paulette Goddard aj.).


Věděli jste, že román Stíny v ráji měl šest různých konců? Z těchto šesti konců vybrala Remarquova poslední manželka společně s jeho agentem ten závěr, který udělal román nejvíce uceleným. To a ještě mnohem, mnohem více se dozvíte ve Stručném životopise velkého romantika.

Jako každý pořádný fanoušek nějaké slavné osobnosti se i já zajímám o život těch, kteří mě zaujmou. Považuji nejen za zajímavé, ale i za důležité vědět, jaký měl onen člověk život, a co ho formovalo a ovlivňovalo v jeho tvorbě. Nejinak tomu bylo i u mého nejoblíbenějšího spisovatele. Když jsem našla tento životopis, neváhala jsem a musela ho mít. 

Kniha je velmi pěkně a přehledně zpracovaná do kapitol, které rozdělují Remarquův život na šest částí. Jsou v nich popsány začátky spisovatelova života a samozřejmě i jeho konec. Informace se opírají o fakta a údajně i o jeho deník. Netuším, jestli jsou všechny události opravdu faktické, nebo se jedná o domněnky a spekulace. Každopádně jsem objevila jednu chybu - v určité části je nastíněn děj knihy Čas žít, čas umírat, a je tam napsáno, že Alžběta byla židovská dívka. To samozřejmě není pravda, dokonce bych řekla, že je to významná chyba, protože kdyby Alžběta byla židovka, byl by příběh úplně o něčem jiném. To mě trochu naštvalo, protože to vůbec není pravda. 


Remarque byl známým milovníkem alkoholu a žen. O tom je samozřejmě v knize napsáno mnoho. Můžu říct, že některé informace mě velmi překvapily a jsem ráda, že jsem se o svém oblíbeném spisovateli dozvěděla něco víc. 

Na konci knihy poté najdete obrazovou přílohu, ve které jsou i méně známé fotky tohoto oceňovaného spisovatele. Dále je tam i mapka míst, na kterých Remarque žil nebo působil, například jeho rodný Osnabrück nebo Západní fronta. Ocenila jsem i autorův doslov, ve kterém vysvětluje své pohnutky k sesbírání faktů a napsání této knihy.

Tento životopis je tedy přes možné chyby zkrátka takzvané "must-have" každého pořádného fanouška a čtenáře tohoto neobyčejného spisovatele, který se zapsal nejen do historie literatury dvacátého století, ale i do mnoha čtenářských srdcí. 


Klady
Zápory
Zajímavá fakta 
Chyba, kterou jsem našla - dále jsem nevěděla, jestli jich tam není víc 
 Kniha se údajně opírá o autorův deník

 Obrazová příloha, mapka míst a kompletní seznam děl


Hodnocení: 90%

Za recenzní e-book děkuji Palmknihám, moc si toho vážím :) 


1 komentář:

  1. taky si ráda přečtu o životě zajímavých lidí, které svým způsobem obdivuji a kteří mě motivují :) věřím, že kniha musí být zajímavá - myslím si, že on měl hodně rušný a pestrý život... :) Každopádně autoři by si na takové "dějové" chyby měli dávat pozor :)

    OdpovědětVymazat