pondělí 21. září 2015

Hrdý Budžes - Irena Dousková

Autorka: Irena Dousková
Vypráví: Bára Hrzánová

Délka: 1 hodina 55 minut


Anotace:  
Jedná se o záznam četby z této populární knihy. Jde o vyprávěné desetileté holčičky Helenky, prožívající své dětství na počátku sedmdesátých let v malém městě. Počátky normalizace považuje děvčátko za samozřejmou součást svého života. 
Popis dobových událostí slovníkem a očima dítěte je současně humorný i přesný v zachycení atmosféry minulých let. Dětské starosti a radosti školačky jsou prokládány směšnými i tragickými problémy dospělých z rodinného a přátelského okruhu děvčátka. 
Barbora Hrzánová vypráví jakoby ústy malé Helenky příběhy z knihy tak neodolatelně, že divadelní vystoupení byla měsíce dopředu vyprodaná.


Hrdého Budžese jsem si chtěla přečíst už strašně dlouho. Bohužel jsem ještě neviděla naživo skvělou divadelní hru, ale pouze záznam někdy dávno, který mě ale i tak navnadil. Možnost vybrat si audioknihu ke mně přišla krátce před delším pobytem v Indonésii, takže jsem se rozhodla, že místo toho, abych si knihu půjčovala, poprosím o její audio zpracování. A nelituju!


Hrdý Budžes v podání Báry Hrzánové je prostě nesmrtelný. Její hlas je s postavou Helenky Součkové už prostě neoddělitelně spojený, takže se mi kniha poslouchala prostě skvěle. Tahle role Báře naprosto sedí a je s ní tak spjatá, že prostě neexistuje jiná audiokniha, ke které by hlas vypravěče seděl tak do-ko-na-le!

Jediné, co mě mrzelo bylo, že přestože v počítači byly kapitoly očíslované, v telefonu čísla chyběla. Tudíž když jsem se ocitla bez internetu, nemohla jsem dost dobře zjistit, jaká kapitola je první a jak to potom pokračuje. S jistotou jsem věděla jenom to, že nahrávka se jménem "Jak to všechno dobře dopadlo" je poslední. To mě docela naštvalo, nevím, proč se to tak pomíchalo. Měla jsem tudíž osm nahrávek a nevěděla jsem, co poslouchat, protože se mi to v telefonu řadí podle abecedy. Musím ale říct, že nakonec to až tak nevadilo. 

Poslouchala jsem tedy sice na přeskáčku, ale ve výsledku na tom až tak nezáleželo, protože se jednalo sice o části většího chronologického celku, ve kterém se promítala i roční období a samozřejmě i vývoj Helenčiny postavy, ale dalo se soustředit i prostě jenom na jednotlivé epizody, které se Helence v životě staly. Když jsem si poslechla celou audioknihu, mohla jsem i poměrně přesně seřadit nahrávky tak, jak jdou za sebou. Jsem ale ráda, že jsem poznala poslední kapitolu a nechala si ji na konec.

Vyprávění Báry Hrzánové je naprosto skvělé. Viděla jsem před očima její výrazy, její hlas hrál všemi tóny a emocemi přesně tak reálně a úžasně, jak si děj a příběh zasloužili. Stalo se tedy, že jsem neskončila jen u jednoho poslechu. Poslouchala jsem jednotlivé kapitoly i několikrát, protože mě prostě neskutečně bavily!

Audioknihu tedy rozhodně doporučuji všem, kteří milují stejnojmenné divadelní představení, ale i těm, kteří s Hrdým Budžesem neměli ještě co do činění.

Hodnocení: 90%
Hodnocení vypravěčky: 101%

Knihu si můžete koupit na webu Audiotéky, které za nahrávku velice děkuji! :)



4 komentáře:

  1. Hrdého Budžese jsem viděla jako divadelní představení s Bárou, teda záznam. A později jsem knihu i četla a je to neuvěřitelné i ve formě knihy. Není to dlouhé, čte se to rychle, člověk se zasměje. Doporučuji. :-)

    OdpovědětVymazat
  2. I'm not going to lie. I could use some links for SEO purposes. On the bright side, you'll be saving countless souls from months if not years of abuse and poverty. Thanks.

    OdpovědětVymazat
  3. Viděla jsem záznam divadelního představení a to bylo naprosto dokonalé :) Snad si někdy přečtu i knihu :)

    OdpovědětVymazat