sobota 19. března 2016

Markéta Dočekalová - Rychle a bezbolestně

Autorka: Markéta Dočekalová
Nakladatelství: Grada
Rok vydání: 2012
Počet stran: 304

Anotace: Včera tam ještě nebyl. Jen prázdné, špinavé výlohy. Dnes, s úderem deváté, se tu objevil. Aranžérka pověsila do výlohy velký plakát a nad vchodem se rozsvítil neonový nápis: Rychle a bezbolestně. Nic víc. Nový obchod na pěší zóně v Praze." Tak začíná poutavý román RYCHLE A BEZBOLESTNĚ, autorky Markéty Dočekalové, který vám tentokrát předkládá nevšední příběh plný magie a napětí. Kdo by nechtěl získat něco rychle a bez námahy? Třeba se naučit cizí jazyk, nebo zhubnout lusknutím prstů? Stačí jediný podpis a přání může být splněno. V románu se proplétají osudy postav, které nabídce neodolaly, ale i těch, jejichž osud změnili jiní. V životě však nic není zadarmo a každý za své přání jednoho dne zaplatí. Čím? To se nechejte překvapit....

Kdo by nechtěl mít něco, po čem dlouho toužil a co je těžké získat, rychle a bezbolestně? Jenom za cenu jednoho podpisu. Jenže to má jeden háček - výměnou za splnění přání podepisujete dlouhé a bolestivé utrpení. Nevíte, kdy přijde, nevíte, jak ho poznáte. Ale přijde. Protože jakmile se podepíšete, vaše přání se okamžitě splní, ať se to zdá jakkoli nemožné...


Právě na tohle přišlo hned několik lidí, jejichž osudy kniha sleduje. Na začátku sice stojí jen sanitář Filip, platonicky zamilovaný do krásné Nikol, dcery majitele tajemného krámku, ale postupně se do příběhu přidávají další a další postavy, všechny spojené nejdřív tenkými, ale poté stále více se propojujícimi linkami události, která všem změnila život - hromadné nehody na dálnici D1. Do jaké míry je to jejich dlouhé a bolestné utrpení a do jaké míry zkrátka přirozené události, které by se staly tak jako tak? Tak se ptají nejen postavy, ale i čtenáři.


Celý příběh fungoval až na jeden větší zádrhel tak, jak měl. Markéta Dočekalová velmi dobře vykreslila postavy. Postupně odhalujeme jejich přání i osudy a jejich vlastní spojitost s tajemným krámkem. Příběh se rozjede velmi rychle a kniha má spád, nápad a gradaci. Aby ne, když je Markéta Dočekalová autorkou tří knih o tvůrčím psaní! Mimochodem, myslím, že tyto příručky stojí doopravdy za to:)

Jediné, co mi opravdu vadilo, byla milostná zápletka mezi Nikol a Filipem. Filip mě navíc iritoval svou mluvou, která prudce kontrastovala s vybranými způsoby Nikol. Každopádně odlišení posav pomocí přímé řeči je podle mě brilantní způsob nepřímé charakteristiky dané postavy. To jsem oceňovala, ale nic to nemění na tom, že mi Filipova hovorová mluva a obecná čeština opravdu vadily.

Filipův eho vztah s Nikol byl pro mě jakousi nepovedenou milostnou zápletkou, která neladila se zbytkem příběhu. Byla to přeslazená zápletka, která jako by vypadla z nějaké průměrně špatné romance pro dospívající. Konec tomu nasadil korunu, nebyl podle mě zvolen příliš chytře, protože zkazil mrazivý dojem z celé knihy a přinutil mě si myslet, že jsem dočetla nějaký přeslazený pohádkový příběh. Daleko víc bych ocenila, kdyby se obchůdek příběhu dotýkal jen okrajově, protože by pro mě potom byl mnohem tajemnější a mystičtější, kdybych nevěděla, že v něm sedí starý dobrosrdečný pán a jeho krásná dceruška, která chce být jako ostatní mladí lidé v jejím věku. Silně mi to připomínalo naivní zápletky z literatury pro teenagery a nefungovalo to s těžším tématem celé knihy.



Nápad o rychlém a bezbolestném získání věcí, které by jinak trvaly dlouho a stály úsilí, mi byl blízký. Autorka se nevyhnula ani poměrně hloubavým pasážím, kde se postavy snaží přijít na to, jestli vlastně lze něco získat rychle a bezbolestně právem, co si člověk skutečně zaslouží a jaký je vlastně důvod, proč se to všechno děje. Nebyla to jedna z knih, které přečtete a nemusíte o nich dál přemýšlet. Naopak, přinesla mimo skvělého příběhu i mnoho otázek k zamyšlení.

Kniha se čte dobře a brzy zjistíte, že není tak snadné se odtrhnout. Problémy postav se vrství na sebe, každá část je dynamická a jakmile se začtete, budete chtít vědět, co je dál. Markéta Dočekalová velmi dobře zvládla udržet mou pozornost a zvědavost, za což jí dávám palec nahoru. Jak už jsem ale psala, romantický vztah Filipa a Nikol můj zážitek z knihy zkazil a způsobil, že mi místy dost trnuly zuby. Příběh Libušky Laudátové byl sice moc hezký a mile dojemný, ale nemůžu se rozhodnout, jestli by bez něj kniha fungovala lépe, nebo hůře. Bez přeslazené lásky Nikol a Filipa byl ale příběh pro mě rozhodně lepší byl. Proto dávám knize:

75%

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji e-shopu Megaknihy.
Pokud vás kniha Rychle a bezbolestně zaujala, můžete si ji koupit zde za opravdu skvělou cenu!

2 komentáře:

  1. Kniha (i téma) vypadá opravdu zajímavě, asi si ji zapíšu na svůj knihovní seznam :-)

    OdpovědětVymazat
  2. I am happy to find this blog very useful for me,thanks for sharing this.

    Mcx Gold Tips Free

    OdpovědětVymazat